سایت شهر خورشید

سایت شهر خورشید

سایت شهر خورشید

سایت شهر خورشید

آشنایی با بیماری ورم کلیه و راههای درمان آن

ورم کلیه

ورم کلیه ، ورم کلیه چیست ، ورم کلیه جنین ، ورم کلیه نوزاد ، ورم کلیه در کودکان ، ورم کلیه نشانه چیست

ورم کلیه ، نشانه های ورم کلیه ، عرق گیاهی برای ورم کلیه ، برای ورم کلیه چی بخوریم ، درمان ورم کلیه سمت راست ، چرا کلیه ورم میکند ، سنگ کلیه و ورم کلیه ، درمان هیدرونفروز کلیه چیست ، ورم کلیه در کودکان نشانه چیست در سایت شهر خورشید . با ما همراه باشید.

آشنایی با بیماری ورم کلیه

هیدرونفروز یا ورم کلیه در اثر تجمع ادرار در کلیه ایجاد می شود و باعث تورم و بزرگ شدن می شود. در این مقاله دلایل بروز ورم کلیه و راههای مختلف درمان آن مورد بحث قرار گرفته است.

ورم کلیه در اثر تجمع ادرار در یک یا هر دو کلیه ایجاد می شود و باعث تورم و بزرگ شدن می شود. هر کس ، حتی نوزادان متولد نشده ، می توانند این بیماری را ایجاد کنند.

به طور معمول ، هنگامی که علت هیدرونفروز در ابتدا تشخیص داده و درمان می شود ، منجر به عوارض یا عوارض طولانی مدت نمی شود. در برخی موارد ، هیدرونفروز می تواند خطر ابتلا به عفونت ادراری را افزایش دهد و در صورت عدم درمان ، در نهایت می تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

هیدرونفروز کلیه وضعیتی است که در آن مجاری ادراری از کلیه منبسط می شود. این وضعیت ممکن است طبیعی باشد یا به دلیل بیماری باشد.

به طور معمول ، تمام مواد زاید را از طریق ادرار از خون خارج می کند. ادرار به واسطه هایی که لگن کلیه را تشکیل می دهد تخلیه می شود. سپس لوله ای که کلیه را به مثانه وصل می کند ، در مجرای ادرار وارد می شود. مجاری ادراری لوله ای است که مثانه را تخلیه می کند.

در حالی که انسداد شایعترین علت هیدرونفروز کلیه است ، ممکن است به دلیل مشکلات داخلی جنین یا پاسخ فیزیولوژیکی به بارداری باشد. درصد زیادی از زنان باردار هیدرونفروز کلیه یا هیدروتراپی را تجربه می کنند. کارشناسان معتقدند که این تا حدودی ناشی از اثرات پروژسترون بر مجرای ادرار است که باعث کاهش صدای آنها می شود.

علت بیماری

چندین علت هیدرونفروز کلیه بر اساس محل تورم و اینکه آیا ذاتی است (در مجاری ادراری) ، یا خارجی (خارج از مجاری ادراری) یا به دلیل تغییر در عملکرد طبقه بندی می شود.

حالب

سنگ کلیه. احتمالاً شایع ترین علت هیدرونفروز یک طرفه سنگ کلیه است که باعث انسداد مجرای ادرار می شود. این سنگ به تدریج از کلیه ها به مثانه منتقل می شود ، اما اگر در مجاری ادرار متوقف شود ، ادرار بالا می رود و تورم کلیه ایجاد می کند ، بنابراین باید سنگ مجرای ادرار را درمان کنید. این وضعیت را می توان به عنوان یک انسداد ذاتی طبقه بندی کرد.

لخته خون

تنگی یا زخم

مثانه

سرطان مثانه

سنگ مثانه

سیستوسل

انقباض گردن مثانه

دستگاه ادراری

عدم توانایی در تخلیه مثانه (احتباس ادرار) به هر دلیلی ممکن است باعث هیدرونفروز کلیه دو طرفه شود.

تنگی مجرای ادرار

دریچه های ادراری

سرطان دستگاه ادراری

علائم

درد داشتن

سوزش یا درد در ادرار ممکن است نشانه عفونت ادراری باشد که می تواند کلیه ها را بزرگ کند. این درد ممکن است در نزدیکی لگن ، بالاتر از مثانه یا در نزدیکی پایین شکم احساس شود.

مردان مبتلا به عفونت غالباً در پایین مجرای ادرار احساس درد می کنند ، در حالی که زنان اغلب در نزدیکی دهانه واژن احساس درد می کنند. درد در یک طرف پایین شکم اغلب با تورم سریع کلیه همراه است.

منبع درد هنگام بزرگ شدن کلیه نیز ممکن است کمر باشد یا از شکم ساقه شود. هنگامی که پوشش بیرونی کلیه متورم می شود ، می تواند باعث درد شدید ، حالت تهوع و استفراغ شود. سنگ کلیه همچنین می تواند باعث درد شدید کمر شود.

هنگامی که سنگ در مجاری ادراری قرار دارد ، می تواند باعث بزرگ شدن کلیه و دردی شود که می تواند در موجی که ۵ تا ۵ دقیقه طول بکشد رخ دهد.

تورم

تورم گاهی اوقات در نظر گرفته می شود که بیمار افزایش سریع وزن داشته و هیچ ارتباطی با دلایل دیگر ندارد. به گفته پزشکان نارسایی کلیه در اثر نشت مایعات به بافتهای بدن ایجاد می شود.

نارسایی قلبی می تواند باعث تورم کلیه شود زیرا پمپاژ ضعیف قلب به کلیه ها سیگنال می دهد که نمک و مایعات را در خود نگه دارند. بیماری پیشرفته کبد همچنین باعث تورم کبد می شود زیرا نمک و مایعات را حفظ می کند.

اگر تورم به یک ناحیه محدود شود ، می توان احتمال ابتلا به بیماری کلیوی را رد کرد ، زیرا کل بدن تحت تأثیر احتباس مایعات در کلیه ها قرار دارد.

تغییر در ادرار

تغییر در الگوی ادرار ممکن است پزشک را وادار کند تا کلیه ها را برای معاینه بیشتر و کنترل رشد بررسی کند. انواع مختلف دیابت باعث تکرار ادرار و آسیب کلیه می شود. اگرچه برای افراد مسن معمول نیست که مکرر ادرار شبانه داشته باشند ، اما اغلب نشانگر مراحل اولیه نارسایی کلیه است.

بزرگ شدن کلیه یکی از عوارض جانبی شب ادراری است. خون در ادرار علامت دیگری است که پزشک باید بررسی کند تا ببیند کلیه بزرگ است یا خیر.

درمان

درمان بزرگ شدن کلیه معمولاً به علت آن بستگی دارد ، اما اغلب شامل ترکیبی از داروهای تهاجمی و روش هایی مانند تخلیه مایعات و در صورت لزوم مداخله جراحی است. هدف از درمان معمولاً رفع مشکل زمینه ای است نه کاهش کلیه. از طرف دیگر ، تشخیص دقیق یک قدم مهم است. به طور کلی چندین درمان برای این بیماری وجود دارد.

آنتی بیوتیک ها

رژیم های دارویی آنتی بیوتیکی درمان های بسیار متداول برای کلیه های بزرگ است که در نتیجه عفونت وجود دارد. بسته به شدت عفونت ، معمولاً تا ۵ روز آنتی بیوتیک مصرف می شود. برای مردانی که عفونت آنها با عفونت مداوم پروستات همراه است ، ممکن است درمان تا شش هفته ادامه یابد.

در هر دوره درمان آنتی بیوتیکی ، تکمیل کل دوره حتی اگر فرد در وسط درمان باشد ، حائز اهمیت است. آنتی بیوتیک ها حتی پس از برطرف شدن علائم کار می کنند ، و متوقف کردن زود هنگام آنها در واقع می توانند باعث شود عفونت حتی از قبل مقاوم تر شود.

داروهای ضد سرطان و سلولهای بنیادی درمانی

یکی دیگر از دلایل بزرگ شدن کلیه یک اختلال متابولیک به نام آمیلوئیدوز است. برای جلوگیری از عوارض جدی در مبتلایان به این بیماری گزینه های درمانی مختلفی از جمله سلول های بنیادی درمانی و بعضی اوقات داروهای ضد سرطان وجود دارد.

آمیلوئیدوز سرطان نیست ، اما شیمی درمانی و ضد التهاب در جلوگیری از تجمع رسوبات مضر در بافت ها و اندام های مختلف مؤثر هستند. پیوند سلول های بنیادی خون یکی دیگر از گزینه های درمانی ممکن است. پیوند سلول های بنیادی شامل شیمی درمانی با دوز بالا و انتقال خون برای جایگزینی سلول های بیمار و آسیب دیده است.

البته شیمی درمانی و بعضی اوقات پرتودرمانی اغلب در مواردی تجویز می شود که بزرگ شدن کلیه به دلیل تومورهای سرطانی است که در این اندام شکل گرفته یا گسترش یافته است.

تخلیه مایع

گاهی اوقات تورم به دلیل احتباس مایعات در کلیه ها است که باید تخلیه شود و در این شرایط ممکن است بهترین گزینه درمانی باشد. استفاده از سوند فولی برای از بین بردن انسداد احتمالاً باعث تسکین علائم می شود و می تواند کلیه ها را به ابعاد سالم و طبیعی بازگرداند ، اگرچه برای دستیابی به اثرات طولانی مدت آنها اغلب نیاز به درمان و از بین بردن مناسب دارند.

تخلیه مثانه با لوله های نفروستومی گزینه درمانی مشابه دیگری است. لوله ها معمولاً از طریق پوست یا از طریق استنت داخل مجرای ادرار وارد می شوند. پس از درمان یا رفع علت اصلی انسداد ، تورم برطرف می شود.

عمل جراحی

در بعضی موارد ، جراحی بهترین روش برای کاهش تورم و جلوگیری از عود مجدد بزرگ شدن کلیه است. این معمولاً یک گزینه پرخاشگرانه است و فقط برای افرادی که مشکل مداوم در بزرگ شدن کلیه دارند یا وقتی اندازه کلیه تهدید کننده زندگی است توصیه می شود.

در صورت وجود انسداد عمده ، جراحی معمولاً سریعترین و سریعترین عمل جراحی است و به درستی با دارو یا تخلیه مایعات درمان نمی شود. تومورها و کیست ها نمونه هستند.

شرایطی به نام بیماری کلیه پلی کیستیک گاهی به مداخله جراحی نیاز دارد. بسیاری از جراحان می توانند لیزر کیست ها را هدف قرار دهند ، که از روش های تهاجمی تر ، پیچیده تر است اما هنوز با خطرات و عوارض جانبی احتمالی همراه است.

درمان های خانگی

یکی از بهترین درمان های خانگی برای درمان این بیماری مخلوط کردن دو قاشق پای خوری روغن زیتون با آبلیمو است که می توانید تنها ان را بخورید و یا با آب ترکیب کنید.

هندوانه برای درمان سنگ کلیه و ورم کلیه خیلی خوب است.

دانه های کوبیده شده انار برای درمان این بیماری مفید است.

خوردن آب برگ تربچه روزی دو بار برای درمان بیماری خوب است.

دمنوش گیاه دم اسب برای کل بیماری های کلیوی خوب است.

پیشگیری

التهاب کلیه ابتدا با آزمایشات معمول خون و ادرار تشخیص داده می شود. یافتن پروتئین در ادرار ممکن است نشانگر این باشد که کلیه ها به درستی کار نمی کنند. آزمایش خونی که می تواند هرگونه مواد زاید موجود در خون را کشف کند ، یعنی کراتینین ، اطلاعات مهمی در مورد سلامت کلیه را نشان می دهد.

بهترین روش برای بررسی التهاب کلیه انجام بیوپسی است. برای این کار ، پزشک شما از سوزن برای برداشتن بخشی از کلیه و معاینه آن استفاده می کند.

منبع : آشنایی با بیماری ورم کلیه و راههای درمان آن

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.